Het geheim achter Adwords ads met een doorklikpercentage 3x hoger dan ‘t gemiddelde

“Wat is de gemiddelde doorklikpercentage van een Google AdWords-advertentie?” 

Wanneer mensen deze vraag stellen, is het vaak omdat ze een referentiepunt willen hebben voor hun eigen advertentie CTR’s. Helaas zijn teveel adverteerders al tevreden met het bereiken van een gemiddelde click-through rate en laten het gewoon daarbij.

Ben jij tevreden met een CTR van 5%, lees dan vooral niet verder. Wil je jouw AdWords-click-through rate verdrievoudigen, lees dan door. Stap-voor-stap vertel ik je wat je kunt doen om jouw advertenties zo goed te laten presteren, dat ze tot de top 1% van best presterende advertenties behoren (binnen jouw branche).

Wat is een goede CTR?

Er zijn veel blogs, artikelen en podcasts over CTR op het web en allemaal hebben ze één ding gemeen: niemand geeft direct antwoord op de vraag “Wat is een goede CTR?” Veel hangt af van jouw branche, concurrentie en doelen. Maar ik kan je één ding vertellen: wanneer je tevreden bent met een CTR van 2-5%, ondanks het feit dat dit goede prestaties zijn, dan laat je heel wat kansen liggen.

Laten we een korte test doen… Bekijk de advertentie hieronder en geef aan welke de winnaar is…

adwords

Ik neem aan dat je de advertentie met de hoogste CTR hebt gekozen als de winnaar? Het juiste antwoord is: geen van beide advertenties is een winnaar. De ene CTR is iets lager dan het gemiddeld en de andere CTR is gemiddeld.

Wat is de CTR van mijn concurrenten?

We kunnen geen CTR van onze concurrenten zien, dus we weten niet of hun CTR gelijk is of beter dan die van ons. Wat we wel kunnen zien is wie er met ons concurreert in de veiling. Met het rapport voor veilinginzichten kun je zien hoe succesvol jouw zoekwoorden zijn wat betreft het vertoningspercentage, de gemiddelde positie en andere statistieken in verhouding tot andere adverteerders die aan dezelfde veilingen deelnemen.

  1. Ga in AdWords naar het overzicht van zoekwoorden. Vink 1 van de woorden aan waarvan je de veilinggegevens wilt laten zien
  2. Klik bij zoekwoorddetails op Veilingegevens
  3. Je krijgt nu het volgend rapport te zien

veilingrapport adwords

Je ziet weliswaar niet de CTR van jouw concurrenten, maar je ziet wel wie jouw concurrenten zijn, wat de gemiddelde positie is en vertoningspercentage.

Wat is een gemiddelde CTR?

Wat we wel weten is dat een goede CTR in grote mate afhankelijk is van jouw advertentiepositie. Advertenties in hogere posities hebben van nature een hogere CTR dan die met minder prominente plaatsing.

verwachte ctr adwords

Bovenstaande tabel geeft de gemiddelde CTR’s per advertentie positie, op basis van een analyse van bijna 100.000 aanbieders die samen 3 miljard dollar op jaarbasis uitbesteden.

Zoals je ziet hebben advertenties in de tweede positie een gemiddelde click-through rate van 4%. Dat is gemiddeld.

In de derde en vierde advertentie-positie zijn de CTR’s van 2-3% ook gemiddeld. Zie je ook zulke cijfers in jouw account (of minder natuurlijk)? Dan heb je veel ruimte om te groeien.

Gemiddelden zijn geweldig, maar wanneer we graven in specifieke accounts, zien we pas echt hoeveel variatie er tussen adverteerders zitten. Wat we dan zien is dat de CTR’s sterk variëren tussen adverteerders, zoals je kunt zien in de onderstaande grafiek.

CTR

In deze grafiek kun je de verwachte of de gemiddelde CTR curve in oranje zien. De groene en paarse curves laten zien waarnaar je dient te streven als je twee tot drie keer het gemiddelde CTR wilt bereiken.

We zien uit deze gegevens dat er inderdaad een paar accounts zijn die geweldig presteren en hun concurrenten ver achter zich laten. Wat is er voor nodig om één van die adverteerders te worden?

De onderste 50% van de adverteerders bereiken CTR’s die gemiddeld of lager zijn. Bereik je een CTR in jouw account die twee keer hoger ligt dan het gemiddelde, dan behoor je tot de top 15% van adverteerders; die ik Geweldige Adverteerders noem (zie tabel hieronder). Drie keer het gemiddelde CTR maakt je een Super Geweldige Adverteerder, die ongeveer 1 op de 20 adverteerders weet te bereiken.

Wil je eindigen in de top 1%? Dan dient jouw CTR zes keer hoger te liggen dan het gemiddelde–ik noem deze Adwords adverteerders “Adwords Sterren.”  Ze zijn zeldzaam… Maar AdWords Sterren bestaan echt. Ze zijn niet per definitie beter dan dat jij bent; ze bedenken gewoon creatievere oplossingen, onderzoeken meer, testen uitgebreider wat wel en niet werkt en optimaliseren hun advertenties vaker… Ze zijn constant bezig om de juiste formule te vinden en werken daar elke dag aan tot ze de perfecte formule hebben gevonden… En dat onderscheidt ze van de rest.

Bekijk hieronder de vereiste CTR voor elke positie van een advertentie:

PercentageVs. verwachte CTRNaam
Onderste 50%CTR = beneden verwachting“Rommel Adverteerders”
Top 15%2x hoger“Geweldige Adverteerders”
Top 5%3x hoger“Super Geweldige Adverteerders”
Top 1%6x hoger!“Adwords Sterren”

Hoe werkt de AdWords veiling

Inzicht in hoe de Adwords-veiling werkt is van cruciaal belang als je gaat voor het optimaliseren en verbeteren van jouw advertentie-prestaties.

AdWords is een live veiling, net als eBay. Google moet de ranking positie voor iedere advertentie, evenals de kosten van elke klik, in real-time voor elke advertentie in de veiling bepalen.

Google gebruikt Ad Rank bij het bepalen van jouw advertentiepositie in de veiling en jouw CPC. Dit wordt berekend door de maximale kosten per klik (maximale bedrag die je bereidt bent te betalen voor één klik) te vermenigvuldigen door jouw kwaliteitsscore (Google’s waardering van de kwaliteit van jouw advertenties).

ADRANK =MAX. CPC BID (kosten per klik) x KWALITEITSSCORE
De beste combinatie CPC Bid x kwaliteitsscore krijgt de hoogste Ad Rank. dollar star

In dit voorbeeld hieronder kun je precies zien wat de invloed van de kwaliteitsscore is op de prestaties van een advertentie. De top adverteerder die de # 1 positie van een advertentie bereikt, had in het voorbeeld hieronder een Max Bod $ 2 lager dan zijn concurrent. Omdat zijn kwaliteitsscore- en dus advertentiepositie – veel hoger is, resulteert dit in een betere positie en lagere CPC:

Illustratie, bron: https://blog.kissmetrics.com/two-ppc-advertising-hacks/

Illustratie, bron: https://blog.kissmetrics.com/two-ppc-advertising-hacks/

Google doet dit omdat ze niet betaald krijgen als niemand klikt op hun advertenties. Daarom geven ze de voorkeur aan advertenties die de meeste kans van slagen hebben.

Wow, kwaliteitsscore klinkt best belangrijk …

Ja, dat is ook belangrijk…

Een gemiddelde kwaliteitsscore is ongeveer 5,1 van de 10. Wanneer je een bovengemiddelde kwaliteitsscore hebt, kun je tot 50% korting krijgen op de kosten per klik. Maar wanneer je een onder het gemiddelde kwaliteitsscore hebt, kun je tot 400% meer betalen. Pijnlijk.

En de kosten per conversie? Wanneer de kwaliteitsscore toeneemt, zullen ook de kosten per conversie dalen omdat de clicks zo veel goedkoper zijn… Het komt allemaal neer op de kwaliteitsscore dus.

De top 1% van de PPC-advertenties en wat hen drijft

We hadden het toch over die Adwords Sterren?

We hebben tot nu toe geleerd dat een bovengemiddelde CTR je zal helpen om er te komen, maar om de beste van de beste te worden, is er meer voor nodig…

Wanneer we kijken in het account van Adwords Sterren, hebben ze allemaal dezelfde eigenschappen:

  • Elk trefwoord heeft een hoge Kwaliteitsscore.
  • Ze zetten negatieve zoekwoorden in om verspilde uitgaven te verminderen.
  • Hun aantal vertoningen toont aan dat Google ervan houdt hun advertenties vaker te tonen.
  • Ze hebben indrukwekkende (double digits) CTR cijfers en presteren vele malen beter dan het gemiddelde.
  • Ze richten op zeer specifieke longtail zoekwoorden.
  • Hun account activiteit is hoog – ze blijven constant optimaliseren en verbeteren.

Als je goed kijkt naar hun advertentie en zoekwoordcombinaties met een boven gemiddelde CTR, zie je dat de voordelen het waard zijn: meer vertoningen, hogere ad posities, lagere kosten per klik en meer conversies.

Hoe wordt je een Adwords Ster?

Laten we eens kijken naar alle kenmerken van Adwords Sterren, zodat je dit succes in jouw eigen account kunt nabootsen.

Adwords Ster Tip #1: Keyword Strategie

  1. De top 1% van alle AdWords-accounts richten zich op zoekwoorden die getriggert zijn tot actie/aankoop. Wanneer iemand zoekt naar een “inbouw rvs vaatwasser” dan kunnen we ervan uitgaan dat die persoon op zoek is naar een inbouw rvs vaatwasser om aan te schaffen. Een zoekterm als deze doet het beter dan alleen ‘vaatwasser’. Ga op zoek naar long tail zoekwoorden met de intentie om te kopen.
  2. Branded zoekwoorden zijn een andere fantastische kans voor adverteerders, maar we praten niet alleen over jouw eigen merk. Target partner merken, merken van concurrenten, of andere merken waar jouw doelgroep op kan zoeken wanneer ze op zoek zijn om iets aan te schaffen. Adverteren op naam van concurrenten mag, zolang je deze als zoekwoorden gebruikt en niet als naam in de advertentie zelf gebruikt. Coca Cola mag bijvoorbeeld op zoekwoord Pepsi adverteren, zolang ze de naam ‘Pepsi’ maar niet in hun advertentie gebruiken.
  3. Zet lokale trefwoorden in, waar de intentie van de zoeker is om jouw bedrijf te vinden – of die van de concurrent (bijvoorbeeld “Personal Trainer Utrecht”). Deze hebben de neiging om een ​​hoge CTR te genereren; lokale zoekers zijn vaak serieuzer op zoek en hebben de intentie om te kopen..
  4. Vermijd zo veel mogelijk het gebruik van informatieve trefwoorden. Deze worden vaak geformuleerd als vragen, bijvoorbeeld “Wat is een vaatwasmachine?” Of “Wat doet een Personal Trainer?” Deze zoekers zijn op zoek naar Wikipedia-achtige informatie en hebben de intentie niet om te kopen, wat kan resulteren in een lagere CTR of verspilde uitgaven.

Adwords Ster Tip #2: Advertentie-extensies – meer succes?

Wat is de impact van het gebruik van advertentie-extensies op de kwaliteitsscore van advertenties? Zal het je helpen een Adwords ster te worden?

ad extensies

Deze grafiek laat de impact zien van het gebruik van Sitelinks en het is niet per se hét antwoord op meer succes. We zien dat het gebruik van sitelinks in advertenties het iets beter doet dan advertenties die dat niet hebben, maar dat is geen verrassing. De gemiddelde CTR stijgt iets, maar het verschil is niet groot genoeg om saaie Adwords advertenties beter te laten presteren. Het gaat om een lichte stijging, maar het zal de CTR van advertenties niet verdubbelen of verdrievoudigen. Gebruik Advertentie extensies zoveel je wilt, maar dit alleen zal je geen Adwords Ster status geven.

De meeste advertenties zijn saai. Maak Emotionele advertenties.

Adwords Ster Tip #3: Vind jouwAdwords Jackpot

screenshot google ads

Veel pagina’s met zoekresultaten zien eruit zoals hierboven… Allemaal hetzelfde…. Saai dus.

Dit is een perfecte kans voor je! Je hebt nu de mogelijkheid om anders te zijn. Je hebt zojuist een Adwords Jackpot gevonden!

Het alternatief is om te komen met iets dat zich van de menigte onderscheidt… Pak die kans en zet emotionele triggers in!

Het creëren van emotioneel geladen Advertenties

Neem jouw product of service in gedachten en verdiep je in de klant. Geef antwoord op de volgende vragen:

  • Waar houdt mijn klant van?
  • Waar heeft mijn klant een hekel aan?
  • Wie/wat is hun beste vriend?
  • Wie/wat is hun vijand?

Met deze mini brainstormsessie kun je bepalen hoe jouw merk of product is verbonden met de klant en kun je vervolgens een geweldige advertentie opmaken.

Hier een leuk voorbeeld:

Een klant is op zoek naar een scheidings-advocaat. Wanneer je ‘advocaat scheiding’ intikt in Google, verschijnen er allemaal advertenties met dezelfde saaie resultaten. Het enige verschil zit hem in het gebruik van prijzen in de titel van de advertentie (overigens wel een goede strategie om op te vallen – cijfers trekken). Maar wil je het echt goed aanpakken? Gebruik dan emotionele triggers! Een voorbeeld van werken met de mini brainstorm sessie:

Vraag: “Wie/wat is de vijand van mijn klant?”
Antwoord: “Haar echtgenoot en zijn nieuwe vriendin”

Vraag: “Waar houdt mijn klant van?”
Antwoord: (Momenteel) wraak

Vraag: Wie is hun beste vriend?
Antwoord: Een advocaat

Dit kan er zo uitzien:

Voorbeeld Adwords advertentie:

Met wie is uw man nu?
Spendeert hij zijn tijd met ‘haar’?
Neem wraak & lach het hardst.
www.scheiden-met-wraak.nl

Denk creatief na over jouw USP’s en pak het anders aan dan anderen.

Adwords Ster Tip #4: Testen, testen, testen!

Slechts 1 op de 100 advertenties zijn Adwords Sterren. De kans dat je het meteen goed doet, is bijna nihil en dat is oké. Je zal ongeveer 100 verschillende advertenties moeten testen totdat je een Adwords Ster bent. Hoe meer advertenties je maakt en test, hoe meer kans je hebt om die ene treffer te raken die de gemiddelde CTR 2x, 3x of zelfs 6x overtreft!

Je test lang niet zoveel advertenties als dat je denkt dat je doet. En meen je dit toch te doen, wees dan eerlijk: ze lijken zeker allemaal op elkaar? Een verschil in komma, één woord anders of dezelfde advertentie in een iets andere variant is niet goed genoeg. Bekijk onderstaand voorbeeld; dit soort accounts komen we (te) vaak tegen:

foute advertentie

De persoon hierboven test in feite drie kopieën van dezelfde advertentie.

Laat me je een geheim vertellen: de lat ligt, met name voor het MKB, ongelooflijk laag. De gemiddelde MKB AdWords-account heeft slechts 18 advertenties. Misschien kun je niet 100 advertenties deze maand aanmaken en testen (of zelfs dit jaar), maar wanneer je de helft alleen al hebt aangemaakt en test, doe je het al veel beter dan de meerderheid van jouw concurrentie.

Vind je dit teveel? Kies in plaats daarvan jouw top twee of drie beste advertentiegroepen en concentreer je daar volledig op. Pak de beste advertenties en maak daar nog meer variaties op. Test die als een gek tot je de gewenste CTR hebt bereikt.

Adwords Ster Tip #5: Opvallen!

Opvallen met Oproep extensies

De mobiele extensie is perfect voor mobiele gebruikers die voortdurend onderweg zijn. Een oproep extensie is gemakkelijk aan te klikken via een mobiel apparaat en ideaal voor bijvoorbeeld restaurants, uitgaansgelegenheden etc. Locatie-extensies zijn ook handig wanneer een gebruiker een dienst zoekt die het dichtstbij is vanaf hun locatie.

oproep-extensies

Opvallen met Star Ratings

Je hebt ze ongetwijfeld voorbij zien komen; de 5-star ratings in advertenties. Maar hoe doen ze dat toch? Hier zijn meerdere opties voor, zoals het aansluiten bij Google partners zoals feedbackcompany.nl en klantenvertellen.nl. Je kunt ook beoordelingen ontvangen in een Google Products Store.

sterren-in-google

Vereisten voor deze extensie bevatten:

  • Aansluiten bij een Google partner óf
  • Een online winkel die wordt beoordeeld in de Google Product Store
  • Het hebben of onderhouden van 3 of meer sterren
  • Met een minimum van 30 beoordelingen voor de laatste 12 maanden.

Opvallen door het gebruik van tekens en nummers

Je krijgt namelijk niet veel ruimte in een advertentie:

  • 25 tekens voor de kop.
  • 70 tekens advertentietekst.
  • 35 tekens voor de zichtbare URL.

Maak dus gebruik van opvallende tekens en nummers:

  • Verwerk een prijs in de kop of maak gebruik van iets als “#1 Rapportage-software”
  • Gebruik ASCII-tekens (25%, trademark®, * en +)
  • Focus op voordelen
  • gebruik quotes
  • Stel een vraag (Is uw autoverzekering te duur?)
  • Maak een sterk aanbod (100% niet tevreden, geld terug, Gratis proef-periode etc.)
  • Een oproep tot actie (Bel nu, download direct etc.)

Wat betekent dit allemaal?

Gefeliciteerd, je hebt het gehaald! Laten we alles samenvatten en dan stuur ik je weer op pad om jouw AdWords concurrenten te verslaan.

  1. Boven het gemiddelde CTR trefwoorden = succes.
  2. Onder het gemiddelde CTR trefwoorden = ellende.
  3. Verwijder het gedeelte van jouw account dat slecht presteert en geef die besparing uit om remarketing in te zetten. Ik heb het over lage CTR, lage impressies/vertoningen, kwaliteitsscore etc. Gooi het weg, want het haalt uiteindelijk alles naar beneden. Dit kan zomaar 1/3 van jouw account zijn. Moet je jezelf verantwoorden naar een baas toe? Vertel hem dan dat het budget dat nu is vrijgekomen, gemaximaliseerd kan worden aan opties die wel werken (zoals bijvoorbeeld remarketing).

Het leven is zo veel beter voor Adwords Sterren. Het maakt niet uit in welke branche je werkzaam bent – Adwords sterren zijn overal. En ook jij kunt er één worden!

 

 

Ontvang mijn artikels automatisch via de mail!

Jouw e-mailadres:

Verzonden door FeedBurner

Summary
Article Name
Het geheim achter Adwords advertenties met een doorklikpercentage die 3x hoger ligt dan het gemiddelde.
Author
Het geheim achter Adwords ads met een doorklikpercentage 3x hoger dan ‘t gemiddelde
5 (100%) 3 votes